Tuesday, December 7, 2010

M A N U S I A

Minggu lepas kiranya. Perjalanan aku dari Jb ke Pahang Jam 3ptg . Selalunya aku akan dapat sit single. Tapi hari tu nsib . kuinggg. Aku tak berapa suka sebab aku perlu duduk d'sebelah orang yang aku tak kenal. Lagi-lagi kalau dapat 'lelaki' . huh! Memanglah..memang kejung je lah :( .. Tapi .. Hari ni berbeza . Memang sebelah tu lelaki. Tapi pakcik ni suka sangat cerita. Tu yang best . Kalau suka bercerita tak de lah aku ni kejung je kan. Nak tidur jangan harap. HAHA~ Takut kang terOVER ;)
Sepanjang2 perjalanan tu dok cerita je . Cerita dan terus cerita. Sampai di Mersing berhenti 20minute . Sebab nak ambik penumpang lain . Ada yang mahu ke toilet or beli apa2 boleh turun. Dan aku. seperti selalu tak turun :) . Tapi pakcik tu turun sekejap . Aku ? Suka perhatikan orang je .. Turun bus. Nak dikatakan 1/2 penumpang turun . Hati aku tiba2 macam sayu aja tiba-tiba. 'Ibu sejukn bus ni bu..Aah ana sejuk.Baik-baik ya jalan.' Budak tu dalam lingkungan 7 thn 8thn . Sambil raba2 kerusi and pimpin tangan ibu dia. Dia buta. Ya Allah.... Hanya tuhan sahaja yang tahu. Aku tsentap tiba-tiba. Hishh apa ni air mata ke ? Muny u strng rght ? Pehaaalll kau ni.... .hurmm..
20minute berlalu. Perjalanan diteruskan... Aku diam sahaja. Nampaknya pakcik tu seperti mngerti,dia pun tak ajak aku berbual. Aku dengar sahaja lagu sepanjang perjalanan tu .. Aku pandang keluar. Indahnya Ciptaan tuhan :) ..
Kali ini aku terpandang pula seorang jejaka. Riang tawanya,wajahnya manis.. Sedap mata memandang. Tiba-tiba dilihat kira dan kanan tanganya kudung .
SubahanaAllah..... Hari itu aku ditunujukn macam2 perkara . Aku ini sempurna sifat Tuhan berikan. Kadang ada sahaja merungut . Itu tak elok ini tak elok. Kadang2 kita semua sedar atau tidak kita selalu kata. 'hisshh aku ni tak kacak lah macam dia.' 'hish muka aku tak cantik lah macam dia'. 'kenapa aku tak?...kenapa?? kenapa ...?' .. Kita ni hanya selalu tahu merungut. Itulah perkara yag manusia suka dan gemar. Tak brsyukur dengan apa yang ada. Itu lah manusia. Lalai dan akhirnya ...
Semoga Tahun baru ini. Banyak benda yang harus aku perbetulkn .
InsyaAllah .
Yang baik datangnya dari Nya yang buruk semuanya datang dari kita.
so saling tegur kalau kawan2 ada buat salah. kongsi apa yang perlu. sentiasa ingat mengingati :)

No comments:

Post a Comment